Com evitar el burnout

Diuen que la variabilitat cardíaca (HRV) està molt relacionada amb les malalties i l’ansietat. Hi ha gent que clama que mirant l’indicador en despertar-se pot preveure fàcilment una malaltia que ve. També n’hi va que ho correlacionen amb la sensació subjectiva d’ansietat.

Això quadra amb la meva experiència, jo puc preveure que em vindrà una malaltia simplement analitzant la meva situació psicològica. Un parell de dies abans de la febre ho veig tot negre. De manera semblant, m’adono que he de frenar en intensitat a la feina quan veig que estic massa actiu, tinc massa curiositat, necessito escoltar podcasts, em pesa escoltar els fills, etc. El que vull dir és que el cor té relació amb estressos físics i mentals i, aquests, també tenen relació entre ells.

L’agitació del cos per ansietat no deu ser molt diferent a l’agitació del cos per una malaltia física, com també és cert que una malaltia física sempre té impacte psicològic. Per tant, no és descabellat que una mesura com l’HRV pogués servir com a indicador de que has de frenar davant d’una malaltia física o un estrès psicològic massa elevat.

La veritat, seria molt interessant que això fos cert, perquè una de les claus per tenir una bona vida, personal i professional, és evitar el burnout sabent regular la intensitat. Estaria bé tenir un rellotge que et digui: “sé que tens molta feina, però ara toca frenar, a llarg termini t’anirà millor”, però també és cert que hauríem de ser capaços d’arribar a aquesta conclusió observant el nostre cos i les nostres reaccions físiques i psicològiques. Cada dia hem de parar, observar, analitzar i comprendre com estem. No és fàcil, però cal fer-ho.